Vitamine B6

Waarom is vitamine B6 zo belangrijk?

Volkorenproducten en groenten zijn rijk aan vitamine B6

Vitamine B6 wordt ook ‘pyridoxine’ genoemd en behoort net als foliumzuur tot de groep van de B-vitamines. Vitamine B6 zorgt ervoor dat de levensnoodzakelijke voedingsstof eiwit uit onze voedingsmiddelen optimaal opgenomen wordt. Zwangere vrouwen hebben een verhoogde behoefte aan eiwit en bijgevolg ook een verhoogde behoefte aan vitamine B6. Bovendien speelt vitamine B6 een rol bij de bloedaanmaak. Aangezien het bloedvolume tijdens de zwangerschap met circa een liter stijgt, is het ook voor de bloedaanmaak extreem belangrijk. Bovendien vervult vitamine B6 belangrijke functies in het zenuwstelsel. Verder dient deze vitamine ter ondersteuning van het afweersysteem.

Goede bronnen van vitamine B6

Fruit vis of vlees, volkorenproducten of groenten - vitamine B6 is aanwezig in vele voedingsmiddelen. Bijzonder rijk aan vitamine B6 zijn bonen en bananen. Let op! Ook vitamine B6 is zeer gevoelig. Het is wateroplosbaar en nauwelijks bestand tegen uv-licht. De levensmiddelen moeten daarom zo vers mogelijk gekocht en spoedig bereid worden met behoud van zoveel mogelijk vitamines. Studies hebben aangetoond dat met name in het laatste trimester van de zwangerschap een gebrek aan vitamine B6 kan optreden. Daarom wordt bijkomende inname van B6 bijv. via voedingssupplementen aanbevolen.

Gevolgen van een tekort

Ernstige tekorten uiten zich in aandoeningen van de huid, zenuwen en ogen, en ook in bloedarmoede. Riskeer daarom geen gebrek aan vitamine B6!