Manusje-van-alles magnesium

Waarom is magnesium zo belangrijk?

Slechts weinig voedingsmiddelen bevatten magnesium

Magnesium is een echt manusje-van-alles. Dit mineraal werkt mee aan bijna alle lichaamsfuncties. Het regelt meer dan driehonderd enzymen en werkt mee aan de spiersamentrekking. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ongeveer een derde van het lichaamseigen magnesium zich in de spieren bevindt. Magnesium ondersteunt de spieren door ervoor te zorgen dat de spiervezels zich spannen en weer ontspannen.
Over het algemeen is de behoefte aan magnesium tijdens de zwangerschap niet groter dan daarvoor. Gezien de vele functies van magnesium moet erop gelet worden dat het lichaam steeds voldoende magnesium heeft.

Goede bronnen van magnesium

Magnesium is werkelijk slechts in weinig voedingsmiddelen in een noemenswaardige hoeveelheid aanwezig. Tarwekiemen en zonnebloempitten zijn weliswaar goede bronnen, maar ze worden in de dagelijkse voeding slechts weinig gebruikt. Over het algemeen moeten volkorenproducten de voorkeur krijgen boven wittemeelproducten. Ook bonen kunnen dienen als bron.
Een goede bron van magnesium zijn speciaal geselecteerde mineraalwaters. Kijk daarom op het etiket: een magnesiumgehalte van 100 mg per liter is goed.

Gevolgen van een tekort

Een gebrek aan magnesium heeft pijnlijke gevolgen, die zich vaak 's nachts manifesteren: de beruchte kuitkrampen. De inname van magnesium kan dat verhelpen. Maar er worden al eerder alarmsignalen gegeven. Tintelende handen en voeten kunnen op een tekort aan magnesium wijzen.
Tekenen die wijzen op een ernstig tekort zijn dan weer nervositeit, vergeetachtigheid en duizeligheid zijn. In extreme gevallen zijn vroegtijdige wee├źn mogelijk (rond de 30e week) doordat de spieren rond de baarmoeder verkrampen. Zet daarom genoeg magnesium op uw menu om dit tegen te gaan. Raadpleeg ook steeds een arts wanneer u klachten hebt!